euronews

ساخت وبلاگ

«گروه ۵» شامل آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا مصمم است که بیش از پیش با پولشویی و فرار مالیاتی در قالب شرکت های صوری و مخفی مبارزه کند.…






euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 126 تاريخ : شنبه 28 فروردين 1395 ساعت: 3:09

بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول، ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرد. حسن روحانی،…






euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 135 تاريخ : شنبه 28 فروردين 1395 ساعت: 3:09

بر اساس نتایج منتشر شده یک پژوهش جدید کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، «خبرنگاران زن همواره مورد تهدید و سرزنش از سوی خانواده و افراط گرایان مذهبی هستند و بیش از نیمی از زنان خبرنگار در محیط کار مورد آزار جنسی قرار می گیرند.»

این تحقیق در هفت ولایت افغانستان که میزان حضور زنان خبرنگار در آن‌ها بیشتر است، انجام شده و تعداد صد مصاحبه شونده به سئوالات این تحقیق پاسخ داده اند.

نجیب شریفی، رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان روز پنج شنبه در نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت: « ۶۹ درصد خبرنگاران زن در هنگام گرفتن گزارش در داخل شهر و ۵۹ درصد دیگر در محیط کار مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند اما به نظر می رسد میزان آزار جنسی بیشتر از یافته‌های بدست امده در تحقیق باشد؛ چون برخی زنان بخاطر ترس از آزار بیشتر و امنیت خانواده‌شان، حاضر نیستند که موارد آزار جنسی را بیان کنند.»

زنان حق ندارند

براساس این نظرسنجی، ۵۳ درصد خانواده‌های این خبرنگاران با شغل خبرنگاری مشکل دارند. ۲۵ درصد خانواده‌ها در پایتخت، ۵۰ درصد در بلخ و ۸۰ درصد در دو ولایت ننگرهار و قندهار، بر این باورند که زنان حق ندارند به کار خبرنگاری بپردازند. ۵۸ درصد خانواده‌ها شغل خبرنگاری زنان را مشروط به حفظ حجاب و پوشش و همچنین مشخص بودن زمان رفت‌وآمد خبرنگار می‌دانند.

یافته های این تحقیق در مورد تبعیض جنسی نشان می‌دهد: «به‌خاطر باورهای عرفی و مردسالاری، شانس کاریابی برای مردان نسبت به زنان بیشتر است و در ولایت‌های مرکزی شانس کاریابی برای زنان یا کمتر از مردان است و یا هم برابر است اما در ولایت‌هایی چون ننگرهار به دلیل حضور کمرنگ زنان در اجتماع، شانس کاریابی آن‌ها نزدیک به ۹۵درصد است.»

نگرانیهای امنیتی

رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان درباره این پژوهش به یورونیوز می‌گوید: «هر چند تاکنون موفق به جمع آوری آمار دقیق از تعداد خبرنگاران زن در افغانستان نشده‌ایم چون در برخی ولایات، زنان خبرنگار بخاطر ترس از امنیتشان حاضر به افشای شغلشان نیستند و مسئولان رسانه‌ها هم تعداد خبرنگاران زن را بخاطر حفظ امنیت شان اعلام نمی‌کنند. با این حال در حین انجام تحقیق متوجه شده ایم که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد زنان خبرنگار در افغانستان کاهش یافته است.»


نجیب شریفی
به‌گفته وی، با شدت گرفتن ناامنی‌ها، میزان تهدیدها و خشونت علیه زنان خبرنگار افزایش یافته است و با کاهش کمک‌های جهانی و افزایش ناامنیها پس از ۲۰۱۴، رسانه ها با مشکلات اقتصادی مواجه شدند و تعدادی از خبرنگاران را اخراج کردند که در این بین، تعدادی از زنان خبرنگار، شغل خود را از دست دادند.

پیش از این، دفتر حمایت کننده از رسانه‌های آزاد در افغانستان، اعلام کرد که بخاطر ناامنی‌ها، بسیاری از کارمندان حرفه‌ای زن از کار در رسانه‌های محلی انصراف داده اند و این، یکی از چالش های بزرگ رسانه در افغانستان است.

اقای شریفی، خاطرنشان کرد: «یافته های این تحقیق، با پیش‌بینی‌ها، در مورد وضعیت خبرنگاران زن در افغانستان مطابقت داشت و این کمیته برای حل مشکلات زنان خبرنگار در آینده، برنامه ریزی می کند.»

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان به منظور تامین امنیت کارمندان رسانه‌های داخلی و خارجی در افغانستان فعالیت می کند.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 137 تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395 ساعت: 18:13

به دنبال خشونت های چند روز اخیر و پس از چند ماه بن بست سیاسی در مقدونیه، دولت این کشور اعلام کرد انتخابات پارلمانی زود هنگام روز یکشنبه پنجم ژوئن، ۱۶ خرداد آینده برگزار خواهد شد.

مقامات قضایی مقدونیه پیش از این و در پی توافق با اتحادیه اروپا برای برون رفت از بحران سیاسی و فساد، رأی به انحلال مجلس این کشور داده بودند. جرج ایوانوف، رئیس جمهوری مقدونیه تمام مقاماتی را که در پرونده ماجرای فساد و شنود تلفنی ده ها تن از مخالفان سیاسی، سفرا و خبرنگاران محکوم شده بودند، مشمول عفو عمومی کرد، تصمیمی که اعتراضات وسیعی را در پی داشت و تا پنج شنبه شب نیز ادامه یافت.

نام نیکولا گروئفسکی، نخست وزیر پیشین مقدونیه نیز در این پرونده رسوایی دیده می شود.

احزاب مخالف از هم اکنون انتخابات پیش رو را تحریم کرده اند.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 144 تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395 ساعت: 18:13

این خبر در حال تکمیل است و بزودی روزآمد خواهد شد






euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 147 تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395 ساعت: 18:13

تصمیم یک کمیته پارلمانی درباره استیضاح دیلما روسف، اوضاع نه چندان خوب این روزهای رئیس جمهوری برزیل را تیره تر کرد. این کمیته پارلمانی ۶۵ عضوی در پایان جلسه ای پرتشنج و بر اساس رای گیری اعضا، توصیه کرد که دیلما روسف باید استیضاح شود.

خانم روسف از طرف مخالفان به پنهان کردن کسری بودجه از طریق دستکاری حسابهای دولتی متهم شده است.

البته رای کمیته پارلمانی برای نمایندگان الزام آور نیست. نمایندگان مخالف و موافق رئیس جمهوری برزیل بحث درباره استیضاح را روز جمعه آغاز می کنند. قرار است رای گیری نهایی درباره ماندن یا رفتن رئیس جمهوری، روز یکشنبه صورت بگیرد.

در صورتی که طرح استیضاح رای مثبت دو سوم نمایندگان پارلمان را کسب کند، این طرح به مجلس سنا فرستاده می شود. در این صورت، کسب اکثریت نصف به اضافه یک در مجلس سنا منجر به تعلیق رئیس جهوری به مدت ۱۸۰ روز می شود تا در این مدت او محاکمه شود. رای دوسوم سناتورها به استیضاح، منجر به برکناری رئیس جمهوری می شود.

در آستانه رای گیری مهم روز یکشنبه، سه حزب متحد دولت، اعلام کرده اند که از حمایت خود از رئیس جمهوری دست کشیده اند.

دولت برزیل از دادگاه قانون اساسی خواسته است که وارد عمل شود و روند استیضاح را متوقف کند.

بر اساس تازه ترین نظرسنجیها شمار نمایندگان موافق استیضاح حدود دو برابر شمار نمایندگان مخالف است. این در حالی است که بر اساس همین نظرسنجیها حدود صد نماینده هنوز تصمیم نگرفته اند.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 128 تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395 ساعت: 14:29

صدها نفر از مخالفان دونالد ترامپ، در مقابل سالن سخنرانی او در شهر نیویورک تجمع کردند تا صدای فریاد اعتراض خود را به گوش نامزد جمهوریخواهان برسانند.

بر روی شماری از این پلاکاردها نوشته شده بود: «نیویورک مخالف حزب نفرت است.»

آقای ترامپ بارها با اظهار نظرهای جنجالی درباره مسلمانان و مهاجران خبرساز شده است.

آقای ترامپ به همراه دو نامزد دیگر جمهوریخواهان در سالنی در نیویورک در تجمعی حزبی سخنرانی کردند.

در حالی که ائتلافی نانوشته بین تد کروز، فراماندار تگزاس و جان کاسیچ، فرماندار اوهایو دو رقیبت دونالد ترامپ علیه او شکل گرفته است، آقای ترامپ همچنان بخت اول پیروزی در رقابتهای درون حزبی جمهوریخواهان است.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 132 تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395 ساعت: 14:29

شمار قربانیان زمین لرزه ۶.۵ ریشتری در جنوب ژاپن به دست کم نه کشته و حدود یک هزار زخمی رسید که حال دست کم ۵۰ تن از آنها وخیم گزارش شده است.

ده ها خانه عمدتا چوبی ویران و برق دست کم ۱۴هزار خانه قطع شده است. این حادثه طبیعی موجب بسته شدن راه ها و اختلال در عبور و مرور هم شده است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با دعا برای جانبخاتگان زمین لرزه و ابراز همدردی با خانواده های قربانیان، زخمی ها و آسیب دیدگان این حادثه طبیعی گفت: «دولت اقدامات لازم برای امدادرسانی را انجام می دهد و سلامت ساکنان منطقه در اولویت ماست.»

این زمین لرزه ساعت ۹:۲۶ دقیقه پنجشنبه شب به وقت محلی در ۱۱ كیلومتری شرق شهر كوماموتو در جزیره کیوشو رخ داد.

به گفته مقام های ژاپن در مجموع نزدیک به ۶۵۰۰ نیروی امدادرسان از جمله بیش از ۱۶۰۰ سرباز در عملیات امدادرسانی در این منطقه شرکت دارند. حدود ۴۴ هزار نفر در پناهگاه های موقت اسکان داده شده اند. نیروهای امداد در جستجوی قربانیان احتمالی این زمین لرزه هستند.

در پی این زمین لرزه چند شرکت بزرگ ژاپنی از جمله سونی و هندا فعالیت کارخانه های خود را در این منطقه بطور موقت متوقف کرده اند.

به گفته مقام های مسئول هیچ ناهنجاری در مرکز هسته ای سندای که دو رآکتور هسته ای در آن جای دارد پیش نیامده است.

پس از سونامی مارس ۲۰۱۱ در ژاپن که ۱۸۵۰۰ کشته برجای گذاشت و موجب فاجعه فوکوشیما شد، خطر زمین لرزه این کشور را بیش از گذشته تهدید می کند.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 149 تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395 ساعت: 14:29

زلزله ای به بزرگی ۶ و پنج دهم در مقیاس ریشتر جنوب غربی ژاپن را لرزاند و دست کم سه کشته و ۸۹ مجروح برجا نهاد.

این زمین لرزه در استان کوماموتو، اگرچه خطر وقوع سونامی را به همراه داشت ولی تنها ۴۰ دقیقه پس از آن، پس لرزه ای به بزرگی ۵ و هفت دهم در مقیاس ریشتر این منطقه را لرزاند.

موسسه زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، مرکز این زمین لرزه را که در ساعت ۲۱ و ۲۶ دقیقه به وقت محلی روی داد، در عمق ۲۳ کیلومتری زمین تشخیص داده است. یوشیهید سوگا، معاون نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که هیچ گزارشی درخصوص اختلال در کار تاسیسات اتمی این کشور مخابره نشده است.

اگرچه خسارات مالی عمده ای گزارش نشده با این حال ماشیکی، شهر کوچکی با جمعیتی بالغ بر ۳۴ هزار تن در نزدیکی مرکز وقوع این زلزله شاهد حریق بود. بر اثر وقوع این آتش سوزی حدود ۱۶هزار خانوار بدون برق مانده و گاز شهری ۳۸ هزار خانه نیز در کوماموتو قطع شده است.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 185 تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395 ساعت: 8:34

همزمان با دومین سالگرد ربوده شدن ۲۷۶ دختر دبیرستانی در روستایی در شمال شرقی نیجریه توسط گروه بوکوحرام، فیلم ویدئویی شامل تصاویر ۱۵ نفر از این دختران منتشر شده است. این فیلم که کمتر از یک دقیقه است و احتمالا در دسامبر سال گذشته میلادی فیلمبرداری شده، ۱۵ دختر محجبه که لباس سیاه بلندی بر تن دارند را نشان می دهد.

بسیاری از روزنامه های نیجریه روز پنجشنبه تیتر صفحه نخست خود را به این خبر و واکنش خانواده قربانیان اختصاص دادند.

خانواده های قربانیان در دو سال گذشته تلاش کرده اند تا از طریق مقام های دولتی اطلاعاتی درباره زنده بودن فرزندانشان بدست آورند. انتشار این تصاویر اینک می تواند نشانه ای از زنده بودن افراد ربوده شده باشد.

در همین حال بسیاری از مردم آبوجا، پایتخت نیجریه روز پنجشنبه در اعتراض به بی توجهی دولت این کشور نسبت به سرنوشت قربانیان دست به اعتراض زدند.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 137 تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395 ساعت: 8:34

سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی روز پنجشنبه با شعار «وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح» در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.

در این نشست دو روزه بیش از ۳۰ تن از سران دولت های کشورهای اسلامی شرکت دارند. انتظار می رود که موضوعاتی منطقه ای، تروریسم و آخرین تحولات در سوریه، یمن و لیبی به بحث گذاشته شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت: «به جای انتظار برای نظامیان دیگر کشورها برای مداخله علیه وقایع تروریستی و دیگر بحران هایی که در کشورهای مسلمان به وقوع می پیوندد، باید خودمان راه حلی را از طریق اتحاد اسلامی به دست آوریم.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنرانی خود در این اجلاس گفت: «برای همه روشن است که نه عربستان مشکل ایران است؛ و نه ایران مشکل عربستان. مشکل اصلی، جهل و تعصب و خشونت ورزی است. معضل همه ما، اختلافات در جهان اسلام است.»

رقیب کوتای کاراجا، استادیار دانشگاه گلیشیم به یورونیوز می گوید: «باید اینجا یک دگرگونی شکل بگیرد. این فقط از طریق دموکراسی و رفاه بیشتر امکان پذیر است. جهان عرب روی منابع طبیعی نشسته است. آنان منابع باورنکردنی نفت و گاز را در اختیار دارند. ولی چه کسانی مدیریت و پالایش آن را برعهده دارند؟. چه کسی سیاست های انرژی را تعیین می کند؟. غرب!. اگر وفاق نداشته باشید، مجبورید هر مشکلی را در جهان اسلام با معیارهای غرب حل و فصل کنید.»

به گزارش بویرا بایراکتار، خبرنگار یورونیوز در استانبول «گفتگوها در فضایی از خودانتقادی صورت گرفت. مقامات ایران و عربستان سعودی پشت یک میز نشستند و وزیر خارجه مصر در ترکیه بود. همه این ها نشان می دهد که جهان اسلام حداقل برای باز نگه داشتن باب گفتگو در تلاش است.»

این اجلاس در حالی با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در استانبول برپا شده که ترکیه در ماه های اخیر حملاتی انتحاری را پشت سر گذاشته است.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 143 تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395 ساعت: 8:34

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در جریان نشست خبری سالانه اش که در مسکو و با حضور نمایندگانی از اقشار مختلف جامعه روسیه برگزار شد به پرسشهای مردم کشورش در مورد موضوعات مختلف داخلی و بین المللی پاسخ داد.

او در بخشی از سخنانش با اشاره به درگیریهای سوریه گفت: «ما زمانی دست به خارج کردن بخش عمده ای از نیروهای نظامی مان از سوریه زدیم که سوریه بتواند خود، عملیات جدی را با حمایت آن دسته از نیروهای نظامی ما که در آنجا باقی مانده اند، انجام دهد. می بینیم که ارتش سوریه توانست تقریبا کمی پس از خروج بخشی از نیروهای ما، کنترل پالمیرا را بار دیگر در دست بگیرد.»

برنامه پرسش و پاسخ آقای پوتین در تلویزیون ملی کشورش یک روز پس از آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو برگزار شد.
رئیس جمهوری روسیه با اشاره به ضرورت یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه گفت: «پایان درگیریهای سوریه تنها با اقدامات نظامی ممکن نیست. باید پشت میز مذاکره نشست و راه حلی یافت. باید در جریان مذاکرات خود را با شرایط تطبیق داد و بر اساس قانون اساسی انتخابات زودهنگامی برگزار کرد و از این بحران خارج شد.»

به گفته سخنگوی آقای پوتین بیش از یک میلیون پرسش از سوی مردم روسیه درباره اقتصاد و وضعیت اجتماعی روسیه برای نشست خبری روز پنجشنبه ارسال شده بود. در حال حاضر افزایش قیمتها، عدم پرداخت دستمزدها و کاهش روزافزون ارزش روبل روسیه عمده نگرانی های مردم روسیه محسوب می شوند.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 163 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 19:46

حزب محافظه کار حاکم در کره جنوبی پس از ۱۶ سال اکثریت خود را در پارلمان این کشور از دست داد. نتیجه انتخابات پارلمانی روز چهارشنبه در این کشور از پیروزی مخالفان پارک گون-های، رئیس جمهوری کره جنوبی و دولت او حکایت دارد.

حزب مینجو که گرایش سوسیال-لیبرال دارد در این انتخابات موفق به کسب ۱۲۳ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان شد.

کیم چونگ-این، رئیس کمیته امور اضطراری این حزب گفت: «وقتی دولت در حل موضوع امرار معاش مردم ناتوان است، سزاوار مجازات از طریق صندوق رای است. این قدرت صندوق رای از گلوله نیز قوی تر است.»

حزب محافظه کار سائنوری در این انتخابات تنها موفق به کسب ۱۲۲ کرسی پارلمان شد. رئیس این حزب در پی اعلام نتیجه انتخابات از سمت خود کناره گیری کرد.

کیم مو-سونگ، رئیس مستعفی حزب حاکم سائنوری گفت: «من از رهبری حزب کناره گیری می کنم و مسئولیت شکست سنگین مان را در انتخابات به طور کامل می پذیرم. مایلم از اعضای حزب و افرادی که از ما حمایت کردند تشکر کنم.»

با توجه به نتیجه این انتخابات، پارک گون-های و دولت او از این پس برای پیشبرد برنامه ها و تصویب قوانین مورد نظر خود مسیر دشواری در پیش خواهند داشت. این در حالی است که این نتیجه مخالفان دولت را به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده امیدوار کرده است.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 150 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 17:10

این خبر در حال تکمیل است و بزودی روزآمد خواهد شد






euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 129 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 17:10

باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا هرچند توافق هسته‌ای با ایران را موفقت آمیز می‌خواند اما می‌گوید که بازگشت ایران به اقتصاد جهانی زمان‌بر است، علی…






euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 149 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 17:10

خبر کوتاه

دادگاهی در جنوب چین تقاضای ازدواج رسمی یک زوج همجنسگرا را رد کرد. با رد شدن این تقاضا که به نوعی نخستین مورد دادگاهی شده آن در چین بود، امیدهای جمعیت همجنسگرای این کشور برای اصلاح قانون، حداقل در کوتاه مدت، کم رنگ شد.

اگر چه صرف همجنسگرا بودن در پرجمعیت ترین کشور جهان، غیرقانونی نیست اما زوج های همجنسگرا نمی توانند ازدواج خود را به ثبت برسانند و از حقوقی مشابه زوج های دگرجنسگرا برخوردار نیستند.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 158 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 13:34

بارک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه بار دیگر بر تداوم جنگ علیه گروههای تروریستی و در راس آنها اسلامگرایان داعش تاکید کرد.

رییس جمهوری آمریکا که در جمع مدیران ارشد سازمان سیا در ایالت ویرجینیا، صحبت می کرد، گفت: «امروز در جبهه سوریه و عراق، داعش حالت تدافعی به خود گرفته است. در حالیکه موضع ائتلاف ۶۶ عضوی ما، از جمله شرکای عربمان، یک موضع تهاجمی است. فرصتی برای ما ایجاد شده و باید آنرا حفظ کنیم. رهبران و فرماندهان آنها و عوامل حملات تروریستی را از لانه هایشان بیرون می کشیم و به این کار ادامه می دهیم. برای رهبران داعش چند ماه گذشته، ماههای بدی بوده است.»

آقای اوباما در بخش دیگری از سخنان خود از قطع شدن بسیاری از راههای ارتباطی داعش و محدود شدن منابع مالی این گروه خبر داد ولی با این حال بازگشت شرایط عادی به مناطق تحت سیطره داعش را نیازمند همکاری دسته جمعی دانست.

او گفت آینده سوریه محور مذاکرات شش عضو شورای همکاری خلیج فارس است که هفته آینده به میزبانی ریاض برگزار خواهد شد. آقای اوباما از برنامه خود برای شرکت در این نشست خبر داد.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 151 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 13:34

مقامات بهداشت آمریکا روز چهارشنبه بالاخره ارتباط بین آلوده شدن به ویروس زیکا در دوران بارداری و بروز عارضه میکروسفالی (کوچکی جمجمه) در نوزادان را تایید کردند. نیش پشه ناقل ویروس می تواند اختلالات و نقصانهای دیگری را هم در مغز نوزاد به وجود بیاورد.

مشاهده ویروس زیکا در مایع درون کیسه آمنیوتیک رحم چندین زن بارداری که نوزادانی مبتلا به میکروسفالی به دنیا آورده بودند، از مدتها پیش شائبه این ارتباط را تقویت کرده بود. تنها در برزیل، از زمان شیوع زیکا در سال گذشته میلادی، ۹۰۷ مورد ابتلا به این عارضه به ثبت رسیده است.

دکتر سونیا راسموسن، مدیر واحد اطلاع رسانی سلامت عمومی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا در این باره بیشتر توضیح می دهد: «نتایج آزمایش ها واقعا به ما کمک کرد که بگوییم زیکا علت یا یکی از دلایل میکروسفالی و اختلالات مغزی جدی است. بنابراین از هم اکنون می توانیم مواضع شفاف تری در این خصوص داشته باشیم و تحقیقاتمان را بر روی سئوالات مهم باقیمانده متمرکز کنیم… فعلا نمی دانیم میزان خطر داشتن نوزادی مشکل دار که مادرش در حین بارداری به ویروس زیکا آلوده شده چقدر است.»

سئوال های مهم دیگری نیز مطرح است: از جمله اینکه آیا این ویروس عوارض دیگری هم دارد؟ و اینکه آیا ممکن است کودکی که مادرش در دوران بارداری به زیکا مبتلا بوده، در سن رشد دچار اختلال شود؟

جمجمه نوزادان مبتلا به عارضه میکروسفالی غیرعادی و کوچک است و این نوزادان در معرض خطر نقص در سیستم مغزی شان هستند. ویروس زیکا از طریق خون و از مادر به جنین منتقل می شود. آزمایشگاهی در فرانسه انتقال آن از راه رابطه جنسی را نیز تایید کرده است. از علائم ابتلا به این ویروس می توان به سردرد، تب بالا، استفراغ و سرخی چشم اشاره کرد.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 146 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 13:34

خبر کوتاه

دولت فرانسه برای برقراری امنیت در مایوت، به شمار نیروهای امنیتی خود در این جزیره می افزاید. از روز ۳۰ مارس با برپایی اعتصاب سراسری، مایوت شاهد درگیری های خیابانی بوده است. معترضان خواستار بهبود شرایط کار و مزایای اجتماعی هستند.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 139 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 10:28

خبر کوتاه

معدنچیان عضو فدراسیون اتحادیه تجارت انرژی رومانی روز دوشنبه راهپیمایی به طول ۳۲۰ کیلومتر را به مقصد بخارست، پایتخت این کشور آغاز کردند. این حرکت در اعتراض به شرایط کاری و مشکلات فراوان در صنایع انرژی رومانی است.

آنان در این مسیر با استقبال هم میهنان خود رو به رو شده اند. مجموعه تاسیسات انرژی اولتنیادر نیمه ماه میلادی مارس تصمیم به کاهش و حتی تعطیلی فعالیت تعدادی از شعبه های خود گرفت. این مجموعه اعلام کرده که در سال گذشته میلادی بالغ بر ۲۰۰ میلیون یورو زیان کرده است.

euronews...
ما را در سایت euronews دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان euronews بازدید : 148 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 10:28